torsdag, december 03, 2009

Min skolboksdebut närmar sig...

För två månader sedan fick jag ju ett mail från Natur & Kultur där man bad om att få använda ett utdrag ur en gammal artikel som jag skrivit härom året – att använda i läroboken Svenska i dag – Lärobok 8.

Igår hörde en Jenny Palm av sig från förlaget och jag lyckades förhandla mig till fem ex av boken utöver de svindlande 469 kronor (fördubblat sedan sist!) som utgår i honorar. Sedan fick jag ett mail med lite närmare beskrivning av hur min text kommer att användas:

"Hej Hannes!

Nu har jag fått tag på textredaktören som säger att din intervju kommer att ingå i kapitlet Tala. Hela artikeln kommer att vara med precis som den är och vi kommer att skriva vem som har skrivit den och vart den har publicerats direkt i anslutning till artikeln.

Det kommer även att tillhöra några uppgifter till artikeln. Bl.a. så kommer en elev få möjlighet att spela reporter och kommer då att läsa dina intervjufrågor. En annan elev kommer samtidigt att ”spela” Björn Gustafsson och läser då svaren i artikeln. En annan övning som ingår är att eleverna får spela upp sin intervju för varandra i klassrummet.

Som jag sa per telefon så riktar sig alltså läromedlet till högstadieelever och vi hoppas förstås att du vill medverka."

Högstadieelever runt om i landet kommer alltså att slåss om att få spela mig! Fantastiskt är bara förnamnet.

Inga kommentarer: