måndag, december 07, 2009

Skäggiga nöjda trynen.

När blev svenskan ondskans och mörkrets språk? Jag upptäckte nyligen det ryska folkmetalbandet Svartby med bandmedlemmarna Giftsvamp, Lindwurm, Torhall, Hök och trummisen Somna. Men det allra lustigaste med Svartby är att de sjunger på svenska trots att de uppenbarligen inte är helt på det klara med vad de sjunger, bara att det (tydligen) låter ondskefullt. Svartby har släppt femspårs-EP:n Tomte och fullängdaren Kom i min kittel. Jag har inte hunnit lyssna på någon av låtarna och är inte säker på att jag vill det heller, men låttexterna som finns att läsa på deras hemsida är fantastiska. I låten med den skräckinjagande titeln Hemska små båtar sjunger Torhall:

Som rovdjur i strandgräset
Hemska små båtar seglar
Skäggiga nöjda trynen
Tittar ut bord


Otäcka Skada över ER!! inleds med

För mord av furor och granar
Åke den vedhuggare
Var dömd till häxors
Utvald hämnd - till skada!
Hans dötter ser han
Som krokiga hemska trollen
Hackade dem som kål
En tjej flydde bort i skogen


Och där någonstans tappar de mig. Jag förstår verkligen ingenting. Mer än att Giftsvamp och de andra verkar förbannat arga, på oren svenska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Då kan jag tipsa om black metal bandet Sportlov. I klassiker som Dimma Över Mångsbodarna, Snöbollskrieg och Sportlov Attack finns många fina textrader.

Vad sägs om:

Ditt huvud skall falla för nyslipad skridsko
sarcofago skall spela på varje after-ski disco
djävulsvingar sänker sig över pulkabacken
snowboardkristna vittnar hjälplöst sportlovattacken

Likt sixten jernberg har vi aldrig brutit ett lopp
vi har varm choklad och helveteseld i vår kropp
era kyrkor skall brinna och era veka krucifix knäckas
under sportlovs-och tysk-österikisk bakhopparvecka