tisdag, oktober 06, 2009

Rakt ner i fickan.

Idag fick jag ett mail från Natur & Kultur. Man ville ha med ett utdrag ur en gammal artikel som jag skrivit härom året – att använda i läroboken Svenska i dag – Lärobok 8. Artikeln hette enligt kvinnan på förlaget En komikers uppväxt. Jag kunde inte dra mig till minnes vad det var för text och googlade fram den. Det visade sig vara den intervju jag gjorde med Björn Gustafsson i början av förra året. För övrigt hans första större intervju. Jag beskrev i artikeln hur det kändes som om en frisk bris svepte över alla de trötta gamla haderittankomiker som man brukade se i Parlamentet när Björn, "med en flickfrisyr från 1600-talet" som han själv kallade det, dök upp i programmet. Att man nästan kunde ana något som liknade den briljanta brittiska förlagan, If I ruled the world med Clive Anderson som programledare och bisittarna Graeme Garden och Jeremy Hardy.

Arvodet för att ha med min text i svenskaboken skulle tydligen bli 39 kr per bok och den skulle tryckas i 6 000 ex! Jag hann fira lite i huvudet innan jag insåg att det var 39 kr per 1 000 ex. Alltså totalt 234 kr.
Före skatt.

Inga kommentarer: