tag:blogger.com,1999:blog-25255896.post115874138648294717..comments2023-11-02T08:57:38.584+01:00Comments on ✌ Hannes Dükler ✌: Int. Hannes kontor – morgonHannes Düklerhttp://www.blogger.com/profile/02039311808544273342noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1159453671170036392006-09-28T16:27:00.000+02:002006-09-28T16:27:00.000+02:00Intressant diskussion. Min uppfattning är att det ...Intressant diskussion. Min uppfattning är att det är oerhört mycket som ska stämma för att en film ska fungera och ännu mer för att den ska vara bra. Min personliga hållning är att det är i princip omöjligt att göra en riktigt bra film om man inte har ett bra manus att utgå från. <BR/><BR/>Därmed inte sagt att det inte finns undantag. Farväl Falkenberg verkar ju vara ihopsatt i klipprummet mer än bygga på ett stringent manus (Har inte hunnit se den ännu )och så säger man ju om Moodysons "Tillsammans" också. <BR/><BR/>Så jag håller med : Manuset är en underskattad företeelse i filmbranschen. Och tyvärr är de som sitter och bedömer manus inte alltid de mest kompetenta. Sen finns det också en väldig massa rädsla i branschen, och även produktionshets, som bidrar till att det fattas dåliga beslut och att filmerna blir dåliga. <BR/><BR/><B>Mer diskussion om manus alltså!<BR/> Och mer stöd till manusutveckling! </B><BR/><BR/>/fredrik lindqvist<BR/>manusförfattare o dramaturg, skriver just nu på en bok om att skriva filmmmanus : se <A HREF="http://www.adastramedia.se/blg" REL="nofollow">min blogg</A>fredrik lindqvist, adastra mediahttps://www.blogger.com/profile/12789836902512211034noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1159235711640658632006-09-26T03:55:00.000+02:002006-09-26T03:55:00.000+02:00Moodysson gick helt efter Hollywoodske manusgurun ...Moodysson gick helt efter Hollywoodske manusgurun Syd Fields välbeprövade treaktsstruktur när han skrev Fucking Åmål. Ett tips är den intervju som amerikanen Kevin Conroy Scott gjorde med honom till sin bok Screenwriters Masterclass. Där lägger Lukas ut texten kring sitt manusskrivande.Christianhttps://www.blogger.com/profile/12708031285129213907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1159041057536458562006-09-23T21:50:00.000+02:002006-09-23T21:50:00.000+02:00hej. jag saknar dig.hej. jag saknar dig.Stellyhttps://www.blogger.com/profile/03854917065556280137noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1158764213145102452006-09-20T16:56:00.000+02:002006-09-20T16:56:00.000+02:00Men adeba ra att Fuck in Gåmål inte kanhav arit nå...Men adeba ra att Fuck in Gåmål inte kanhav arit någota tt trillaav stole nför sådärp åpapp eret.Hannes Düklerhttps://www.blogger.com/profile/02039311808544273342noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1158759629341905732006-09-20T15:40:00.000+02:002006-09-20T15:40:00.000+02:00men gud, jag kan ju inte skriva. du fattar vad jag...men gud, jag kan ju inte skriva. du fattar vad jag menar. :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1158759572726084702006-09-20T15:39:00.000+02:002006-09-20T15:39:00.000+02:00Inga tårar har jag inte sett. Och Fucking Åmål, hu...Inga tårar har jag inte sett. Och Fucking Åmål, hur menar du? Att den hade ett helmysko upplägg men blev bra i slutändan? Jag har för mig att jag läste/hörde någonstans att Mooduysson skrev det ansuet enligt formulär 1A, enligt någon amerikansk sä här skriver man manus-bok, bara för att testa men det kan såklart vara ett helt löst rykte.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1158746515830469242006-09-20T12:01:00.000+02:002006-09-20T12:01:00.000+02:00Jag är nog för mycket sucker för bra dialog (vilke...Jag är nog för mycket sucker för bra dialog (vilket i sina bästa stunder känns just så – framimproviserade). Kanske att jag underskattar grundidéns betydelse. Många av mina absoluta favoritfilmer har varit jäkligt vaga i strukturen. Många skulle funkat utmärkt på scen, när jag tänker efter. Ett exempel på ett helt okej upplägg som blev helmysko i slutändan är Håkan Bjerkings “Inga tårar” (som knappast behövde mer pengar; Bjerking fick ju 5,5 millar i stöd...). “Fucking Åmål” är det första som ploppar upp när jag försöker dra mig till minnes det motsatta.Hannes Düklerhttps://www.blogger.com/profile/02039311808544273342noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25255896.post-1158745390991435292006-09-20T11:43:00.000+02:002006-09-20T11:43:00.000+02:00Men om inte idéerna är bra från början lär väl kna...Men om inte idéerna är bra från början lär väl knappast mer utvecklingstid till manusen bidra med något? Kan inte komma på en enda svensk film från senare år som har en bra grundidé men kackigt manus. Ingen film från senare år som hade kunnat bli ett mästerverk om manusförfattaren hade fått lite mer pengar eller tid. De filmer som blir riktigt bra har ju i princip saknat manus och improviserats fram - MEN man har haft en jävligt bra idé. Jag vet inte. Kan du komma på någon?Anonymousnoreply@blogger.com